Information till boende

Skriv gärna till oss i styrelsen om du inte hittar den information du söker.

Hjälp gärna till!

En förening ägs av sina medlemmar och bygger på ett solidariskt tänkande när det gäller arbetsinsatser. Alla kan bidra till föreningen på något sätt. Vill du erbjuda en hjälpande hand är du välkommen. Du kanske brinner för något område som du skulle vilja att föreningen tar tag i eller har någon annan idé. TIllsammans kan vi hjälpas åt att hålla nere föreningens kostnader är när det gäller att anlita externa entreprenörer. Kontakta styrelsen om vad du kan hjälpa till med. Din hjälp tas tacksamt emot!

Trädgårdar och skötselområden

Vi bor nära varandra och det är därför viktigt att vi visar hänsyn och respekt. Alla har ett ansvar att ta hand om det skötselområde som hör till respektive lägenhet. I det ingår klippning av häck och gräs samt renhållning av grusgångar mm. Det finns därtill gemensamma ytor så som grusgångar till entreer som nyttjas av flera lägenhetsinnehavare. Dessa skall vara fria från privata trädgårdsmöbler, cyklar och liknande.

Varje boende får själv gestalta sitt skötselområde efter tycke och smak så länge man förhåller sig till stadgar och regler. Alla som bor i huset har dock rätt att röra sig på hela tomten för att t.ex. ta sig till sin del av trädgården. Allt som rör skötselområdena inklusive fruktträd ansvarar den boende för.

Inget får byggas mot fasaden t.ex. trädäck eller staket. Detta p.g.a. att fastigheterna är Q-märkta. Det går däremot bra att lägga stenplattor eller trall i marknivå för att få sin uteplats nära fasaden. Inga skjul eller hus får heller byggas i övriga trädgården, eftersom det är förbud mot det enligt detaljplanen.

Det är inte tillåtet att uppföra inhängningar, avgränsningar eller andra byggnationer utan styrelsens godkännande. Generellt ska skötselområden hållas fria från sådant som hindrar framkomst för människor och tjänstefordon, tex vid utrymning, underhållsservice etc.

Detta gäller i de olika husen:

Skeviksgatan 2
Trädgården på Skeviksgatan disponeras och sköts tillsammans och alla boenden har en egen uteplats (se karta)

Skeviksgatan 4
Tomten är tydligt uppdelad med tre skötselområden (se karta)

Skeviksgatan 6
Tomten är tydligt uppdelad med fyra skötselområden (se karta)

Skeviksgatan 8-10
I detta hus har de boende inget eget skötselområde eller uteplats men det är däremot möjligt att ställa ut lite utemöbler om så önskas. Alltså, uteplatserna hör inte till lägenheterna utan kan brukas av alla.

Skeviksgatan 12
Tomten är tydligt uppdelad med fem skötselområden (se karta)

Parkeringsplatser

Till varje lägenhet hör en parkeringsplats. Kostnaden för den är 250 kr/månad och faktureras tillsammans med årsavgiften. För att se vilken parkeringsplats som hör till din lägenhet behöver du ha ditt lägenhetsnummer tillhands. Karta med parkeringsplatser utmarkerade

Vinds- och källarförråd

Varje lägenhet har tillgång till ett vinds- eller källarförråd (dessa ingår dock inte i upplåtelsen). Föreningen försöker tillhandahålla ett förråd till varje lägenhet. Dessa är registrerade hos föreningen. Det är inte tillåtet att byta förråd mellan varandra utan styrelsens tillstånd. Vid eventuellt akut underhåll är det viktigt att styrelsen vet vem som ska kontaktas om det krävs att föreningen behöver komma in i ett förråd. Vid försäljning ska alltid kontroll med föreningens styrelse göras när det gäller vilket förråd som är tillgängligt för din bostadsrätt. Du kan inte kräva tillgång till ett förråd baserat på uppgifter som inte tillhandahållits genom föreningens styrelse.

Tvättstuga

Gemensam tvättstuga finns med två stycken tvättmaskiner, en torktumlare samt ett torkskåp. Tvättstugan är belägen i hus 8 en trappa ned.

Trivselregler och medlemsskap

Du som ska ansöka om medlemskap i föreningen ska läsa igenom "Boendeinformation och trivselregler" samt "BRF Kvareteret Skeviksgatans stadgar".

TV och bredband

Samtliga lägenheter är anslutna till Tele2 (fd ComHem). Digitalt basutbud och kostnaden för detta ingår i årsavgiften. Bredband tecknas av lägenhetsinnehavaren.